Konstruktion för pressgjutna komponenter

Lätt pressgjutgods blir tungt säljargument

Det finns ett stort intresse för lättvikt i flera branscher. I projektet TINA har Swerea visat på möjligheten att minska vikten på pressgjutna komponenter med drygt 30 procent genom att minimera godstjockleken.

När man börjar nosa på gränserna till vad som är möjligt att tillverka ökar kraven på både konstruktör och gjuteri. Det krävs att man kan kontrollera processen i detalj. Husqvarna, Getrag Ford Transmissions, Ages Casting Unnaryd och GKN Driveline deltog i ett förprojekt.

Virtuell metod visar vägen

Fokus var att virtuellt undersöka möjligheterna att minska vikt på tre utvalda komponenter – ett transmissionslock, en transmissionskåpa samt ett svänghjul – genom att minska godstjockleken.

− Tunnväggigt gods är viktigt för fordonsindustrin för att hålla ner vikten, miljöpåverkan och kostnaden vilket är tre nyckelfaktorer som efterfrågas hela tiden, berättar Niklas Lindh, Design Engineer på Getrag Ford Transmissions Magna Powertrain.

30 procent lättare med tunt gjutgods

Projektet visade på möjligheten att minska vikten med drygt 30 procent på de utvalda komponenterna. Det visade också på de utmaningarna som finns då processparametrar, metallkvalitet och komponentgeometri och så vidare blir så mycket viktigare när vi balanserar och utmanar gränsen till vad som är möjligt att gjuta.

− För oss är det viktigt att kontinuerligt satsa på projekt som bidrar till ett ökat kundvärde. Med mer tunnväggigt gjutgods ökas designfriheterna och det skapas möjligheter att konstruera lättare och mer effektiva komponenter, berättar Johan Lindblad, R&D Manager, Global Components, Handheld Petrols, Husqvarna AB

Projektet är finansierat av det strategiska innovationsprogrammet för lättvikt som är ett samarbete mellan Vinnova, Energimyndigheten och Formas.

Agenda 2030 hållbarhetsmål